Video igre u medicini postaju sve ozbiljniji alat — ne samo za zabavu, već i za terapiju. Nakon što su istraživanja pokazala da VR igre mogu ublažiti bol i anksioznost, a specijalno dizajnirane video igre pomažu kod problema sa vidom, naučnici sada ispituju novu granicu: mogu li igre zameniti lekove za smirenje?
Prva zvanično odobrena video igra na recept, EndeavorRx, koristi se u terapiji dece sa ADHD-om. Igra traje 25 minuta dnevno i dokazano poboljšava koncentraciju, pa su je lekari tokom nestašice Adderalla u SAD 2023. godine preporučivali kao privremenu alternativu.
Igra umesto tablete — zvuči futuristički, ali je stvarnost.
Slični primeri postoje i za lečenje depresije. Na Novom Zelandu, igra SPARX zamenjuje terapeutske sesije za tinejdžere. Umesto razgovora sa psihologom, oni kroz fantazijski svet uče tehnike borbe protiv negativnih misli.
Za odrasle, igre poput SuperBetter i eQuoo pokazuju smanjenje anksioznosti i povećanje otpornosti već nakon nekoliko nedelja.
A u bolnicama, VR terapije kao što je SnowWorld koriste se kod pacijenata sa teškim opekotinama — dok bacaju snežne kugle na pingvine, pacijenti osećaju i do 50% manji bol.
Nauka to objašnjava jednostavno: mozak ne može istovremeno da procesuira jak bol i potpunu imerziju u igru.
Naravno, nijedna od ovih terapija nije zamena za lekove, ali sve više istraživanja pokazuje da digitalna medicina može umanjiti bol, smiriti um i poboljšati fokus — bez hemije.
Možda budućnost lečenja nije u piluli, već u pikselima.
Ceo tekst pročitajte na blogu Indijanka Danka.