Masayoshi Soken Gaming industrija

FFXIV kompozitor koristi ATH-R70xa za zvuk igre

Otvorene referentne slušalice ATH-R70x kompanije Audio-Technica, godinama su bile oslonac mnogim profesionalcima u zvuku. Po prvi put posle gotovo deset godina, doživele su potpunu obnovu i predstavljene su kao „ATH-R70xa“. Upoznajte Masayoshija Sokena, muzičkog direktora i kompozitora igara FINAL FANTASY XIV i drugih naslova. On je ujedno i dugogodišnji korisnik otvorenih slušalica. Posetili smo ga u prostorijama kompanije Square Enix kako bismo saznali njegove utiske o obnovljenim ATH-R70xa i razloge zbog kojih su mu nezamenjive u radu. Razgovoru se pridružio i Hiroyasu Suzuki, planer proizvoda i menadžer projekta iz kompanije Audio-Technica, koji je podelio zanimljive priče iz procesa razvoja ovog modela.

ATH-R70xa verno prikazuje zvuk onakvim kakav jeste

Model ATH-R70x prvi put je lansiran 2015. godine, a posle deset godina je obnovljen i dostupan od 14. februara 2025. godine pod nazivom ATH-R70xa. Iako pripadaju kategoriji tzv. otvorenih slušalica, ovaj vodeći model donosi kvalitet „True Open-Air Audio“. Vi ste poznati kao dugogodišnji korisnik ATH-R70x u svom radu. Možemo li početi razgovor o Vašim utiscima o prethodnom modelu?

Soken: ATH-R70x je pružao sjajan učinak kada je reč o prirodnoj lokalizaciji zvuka, što je i karakteristika otvorenih slušalica. Posebno mi se dopadalo kako je kreirao akustične efekte, kao da zvuk dolazi iz zvučnika. Bez preterivanja, mogu reći da su bile neophodne za kreiranje zvuka u našem poslu. Zbog toga sam bio i pomalo zabrinut kada sam čuo da stiže nova verzija – pitao sam se šta će se promeniti. Međutim, čim sam probao ATH-R70xa, sve je bilo jasno – lokalizacija je ostala jednako izražena, a zvuk je delovao još jasnije. Verovatno zbog poboljšane rezolucije. Kao da vam „omogućava da vidite zvuk“.

Soken: Pretpostavljao sam da to „a“ u nazivu označava poboljšanje rezolucije (smeh). Ova promena samo je učvrstila moje poverenje u karakter modela. ATH-R70xa su mi sada standardne slušalice u radu.

Suzuki: Oduševljen sam što to čujem. Upravo ste opisali ono što smo želeli da postignemo. Malo „a“ označava „verziju revizije a“, kako interno nazivamo obnovu modela. Veliko „A“ bi označavalo potpuno novi model, a to nismo želeli. Naš cilj bio je da unapredimo stari model kao da uvećavate mikroskop za još jedan stepen.

Masayoshi Soken
Shintaro Yoshimatsu

Slušalice kao rezultat vizije proizvođača i potreba stvaralaca

Suzuki: Iskreno, nismo znali kojim putem da krenemo u razvoju. Stari model su koristili brojni kreativci i inženjeri, pa nismo smeli da drastično promenimo zvuk koji im je služio kao referenca. Zato je razlika između „revizije“ i „nove verzije“ bila veoma tanka. U očajanju, poslali smo prototip gospodinu Sokenu, koji nam je dao detaljan fidbek – neprocenjivo važan.

Koji aspekti su Vam najviše značili tokom rada sa ATH-R70xa?

Soken: Slušalice su lagane i udobne i nakon više sati rada. To je naravno važno. Takođe, kabl od 3 metra je odličan – cenim što su razumeli potrebe nas stvaralaca (smeh). No, prava vrednost je u tome što su nezamenljive kada se radi fini balans ukupnog zvučnog rezultata. Posebno kada pokušavam da sagledam kompletan zvučni pejzaž u okviru dizajna igre.

Radimo i promotivne video klipove i kratke filmove za FINAL FANTASY XIV. Ove slušalice su ključne da proverimo da li se zvučni dizajn i svet igre prenose onako kako smo zamislili.

Soken: Klijenti te materijale puštaju u raznim okruženjima, pa proveravamo da li se ceo frekventni opseg čuje kako treba, da li vokali nisu zagušeni muzikom i slično. Mnoge slušalice su fabrički podešene – da naglase bas, srednje ili visoke tonove – i to zna da zavara.

Da izbegnemo greške, proveravamo miks više puta i na zvučnicima. Na kraju sve slušamo u postprodukciji. ATH-R70xa mi pomaže jer stvara neutralno okruženje i u mom radnom prostoru, što ranije nije bilo moguće. Tokom pandemije, kada nisam mogao u studio, te su mi slušalice bile dragocene.

Soken: Još jedna stvar – svi članovi tima su mogli da ih priušte jer su za profesionalne monitor slušalice bile pristupačne. To nam je omogućilo da svi imamo isto „audio okruženje“. Slušalice su postale zajednički alat tima. U muzici ne postoji crtež kao u arhitekturi – potrebna je oprema koja omogućava zajedničko razumevanje.

Otvorene i zatvorene slušalice – različite uloge

Soken: Naravno da biram vrstu slušalica u zavisnosti od zadatka. Kada radim zvučne efekte, koristim zatvorene slušalice jer pružaju direktan zvuk bez refleksija. Kada želim da sagledam celokupnu sliku, onda koristim ATH-R70xa. To nam omogućava da svi radimo kao da stojimo na istoj tački u studiju – i to je velika stvar.

Suzuki: Monitor slušalice nisu za uživanje već za razumevanje i usklađivanje. Zato smo zvuk kalibrisali sa izuzetnom pažnjom, jer znamo kolika je odgovornost kada stvaramo alat koji mora da ostane pouzdan.

Soken: Slušalice za uživanje su kao švedski sto – uzimate šta volite. Monitor slušalice – jedete sve što se servira, čak i ono što ne volite. Ako pravite osnovu igre sa „zabavnim“ slušalicama, kasnije zvuk može delovati prenaglašeno ili čak neprijatno.

Visoka rezolucija za još jači doživljaj

Soken: Muzika je očigledna, ali efekti su mi još važniji. Iako se FF XIV često svira uživo, efekti su ključni za uranjanje u svet igre. Muzika stvara emociju, ali efekti reaguju direktno i oblikuju svet igre.

Soken: Na primer, u jednoj sceni, lik se pomera – čuje se zvuk vazduha, šuškanje trave, talasi ako ste na moru. Taj svet se gradi slojevitim efektima. Kada se na to dodaju glasovi i muzika, nastaje kompletan svet. Zato su ovakve slušalice ključne – da proverimo da li se sve slaže, da li nešto narušava ceo svet.

Soken: Kada sam prvi put probao ATH-R70xa, zvuk mi je ličio na zatvorene slušalice i to me uplašilo. Ali kasnije je to doterano i bio sam oduševljen. Najveći napredak je bio u finoći podešavanja – kao da sam sa centimetarskog prešao na milimetarski nivo, posebno u visokim frekvencijama.

Suzuki: Gospodin Soken je odmah prepoznao da rezolucija jeste bolja, ali da nešto fali. To što je uočio, bio je i moj osećaj. Njegov komentar mi je pomogao da s više sigurnosti usmerim dalji razvoj.

Zanat u službi zvuka

Suzuki: Ova obnova imala je cilj da što vernije ostane u okviru principa otvorenih slušalica – da se zvuk sa membrane nesmetano prenosi do uha. Svaki deo – od membrane do finalne montaže – bio je izrađen sa krajnjom pažnjom. Baš kao i zvučni efekti u igrama – svaki element čini razliku.

Najvažniji aspekt dizajna zvuka?

Soken: Emotivna povezanost. Igrač mora da ima osećaj da je u samom svetu igre. Vizuelno je dominantno, ali bez zvuka ne možete preneti prostranost. Zvuk je tu, iako nevidljiv.

Soken: Na ulici ne čujemo većinu zvukova jer mozak filtrira informacije. U igrama, međutim, imamo fokus. To je posebna mentalna postavka koju igre pružaju.

Soken: Glavni faktor je interaktivnost. Kada dizajn zvuka omogući istovremeno realno i interaktivno iskustvo, efekat može nadmašiti realni svet. Ali ne možemo sve da uguramo – programeri nam postavljaju granice (smeh). Borimo se s tim ograničenjima svaki dan.

Postoji li neka buduća interaktivna funkcija koju biste želeli da razvijete?

Soken: Miris. Zamislite da uđete u polje cveća u igri – i osetite miris. Dok tehnologija to ne omogući, pokušaću da muzikom dočaram taj osećaj.

Masayoshi Soken

Soken je muzički direktor i dizajner zvuka u kompaniji Square Enix. Zadužen je za celokupan audio sadržaj u igrama, uključujući kompoziciju, efekte i dijaloge. Najpoznatiji je po radu na igrama FINAL FANTASY XIV i FINAL FANTASY XVI.

Fotografije: Shintaro Yoshimatsu
Tekst i uređivanje: Jun Kuramoto (WATARIGARASU)

Indijanka Danka ili Danica Manojlović je utrla put mnogim ženama u svetu IT-ja i gejminga u Srbiji. Jedini nosilac nagrade IT Award za najuspešniju ženu u Srbiji, finalista kampanje godine u Londonu organizacije Women in Games, autor i voditelj prve emisije o gejmingu kod nas CD BAJT, direktorka prve gejmig televizije u Srbiji i saradnik nekih od najpoznatijih kompanija na svetu. Blogerka, zaljubljenik u kulturu i majka.

Komentariši

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *