Predator je već više od četiri decenije simbol sirove snage i lovačkog instinkta. Od trenutka kada se Arnold Schwarzenegger prvi put suočio sa stvorenjem iz svemira 1987. godine, franšiza je prerasla granice filma. Postala je deo pop kulture, inspiracija za stripove, igračke i, naravno, video igre koje su obeležile više generacija.
Lovac koji je osvojio igre
Predator nije ostao samo na velikom platnu. Njegov svet brzo se preselio u gejming. Od legendarnog Predator (1987) za NES konzolu, preko mračnog Alien vs. Predator (Arcade, 1994), sve do kultnih naslova kao što su Aliens vs. Predator 2 (2001), Predator: Concrete Jungle (2005) i najnovijeg Predator: Hunting Grounds (2020), ovaj svemirski ratnik oduvek je bio sinonim za lov i akciju. Svaka igra nudila je novi ugao, od brutalnog FPS iskustva do stealth misija i timske borbe protiv marinca i vanzemaljaca.
Novi film, novi pravac
Kada je Disney preuzeo Fox, fanovi su se pitali šta će biti sa Predatorom. Mnogi su se pribojavali da će franšiza izgubiti svoju sirovost. A onda je stigao Predator: Badlands i sve preokrenuo. Umesto krvave borbe i lova, dobili smo film o učenju, razumevanju i evoluciji. Yautja, po imenu Dek, nije samo lovac, on postaje vođa. Planeta Genna deluje kao neprijatelj, ali zapravo ga uči da preživi, da poštuje život i da pronađe čopor kome pripada.
Film nas je iskreno iznenadio. Očekivali smo akciju a dobili priču o snazi koja dolazi iz empatije. U tom zaokretu krije se njegova najveća vrednost jer Predator postaje lik koji uči šta znači biti živ, a ne samo preživeti.
Thia, android koji prati Deka na planeti Genna, izgovara rečenicu: „Mogla bih da preživim sama. Ali zašto bih to želela?“ To je nekako ključni trenutak filma, ne zbog sentimentalnosti, već zato što menja perspektivu o preživljavanju i lovu. U svetu gde je snaga merilo časti, upravo mašina postavlja pitanje smisla borbe bez zajedništva.
Režiser Dan Trachtenberg koristi taj obrt da prikaže koliko je granica između stvorenja i čoveka tanka. Badlands tako postaje film o evoluciji jednog bića koje počinje da razume vrednost veze, saradnje i života van instinkta.
Predator u svetu video igara
Kroz godine, Predator je imao zavidan broj igara koje su oblikovale njegovu reputaciju:
- Predator (1987, NES) – klasični akcioni platformer.
- Alien vs. Predator (1994, Arcade) – brutalna Capcom verzija sa borbama protiv hordâ Xenomorpha.
- Aliens vs. Predator (1999, PC) i Aliens vs. Predator 2 (2001, Monolith) – FPS naslovi koji su postavili standard za crossover svet.
- Predator: Concrete Jungle (2005, PS2/Xbox) – igra koja je po prvi put stavila igrača u ulogu lovca u urbanom okruženju.
- Aliens vs. Predator (2010, Rebellion) – moderan reboot sa tri kampanje i autentičnom atmosferom.
- Predator: Hunting Grounds (2020, IllFonic) – asimetrična online borba između ljudskih timova i Predatora, i dalje popularna među fanovima.
Ako bi Badlands poslužio kao inspiracija za novu igru, to bi mogao biti survival naslov sa naglaskom na saradnju, resurse i odnos između lovca i prirode, potpuno novi pravac za serijal i možda čak interesantnija priča sa prelepom grafikom.
Film obavezno pogledajte, i to u IMAX varijanti ako je moguće!
Detaljnu recenziju filma pročitaj na sajtu Indijanka Danka.
